Przed nami ferie zimowe! Czy znasz swoje prawa jako pasażer/pasażerka w UE?

Już w poniedziałek rozpoczynają się ferie zimowe w naszym województwie.

Wyjeżdżając pamiętaj o chroniących cię w UE prawach pasażera. Dowiedz się, co ci przysługuje, jeśli wystąpią zakłócenia podczas twojej podróży. Przepisy UE zapewniają minimalny poziom ochrony pasażerów, niezależnie od rodzaju transportu: samolotem, pociągiem, autobusem, autokarem lub statkiem.

Loty

Unijne prawa pasażerów linii lotniczych mają zastosowanie w pewnych okolicznościach, np. jeśli lot odbywa się na terenie UE lub jeśli samolot wylatuje z UE na zewnątrz wspólnoty.

Jeżeli Twój lot został odwołany, masz prawo do wyboru między zwrotem kosztów, zmianą planu podróży lub lotu powrotnego.

Masz również prawo do uzyskania pomocy na lotnisku.

Jeżeli poinformowano Cię o odwołaniu krócej niż 14 dni przed planowaną datą odlotu, przysługuje Ci odszkodowanie. Linie lotnicze mają obowiązek wykazania, że poinformowały Cię osobiście o odwołaniu lotu, oraz podania daty, kiedy to zrobiły. Jeżeli tak się nie stało, możesz skontaktować się z właściwym organem krajowym, aby uzyskać dalszą pomoc.

Odszkodowanie nie przysługuje jednak, jeżeli przewoźnik może wykazać, że odwołanie lotu było następstwem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo wprowadzenia wszelkich racjonalnych środków. Linie lotnicze muszą to udowodnić, przedstawiając na przykład wyciągi z dzienników pokładowych lub sprawozdań dotyczących incydentów. Przewoźnik lotniczy powinien dostarczyć takie dowody właściwemu krajowemu organowi odpowiedzialnemu za egzekwowanie przepisów oraz zainteresowanym pasażerom, zgodnie z krajowymi przepisami o dostępie do dokumentów.

Kolej

Podczas podróży koleją na terenie UE przysługują ci pewne prawa: jeśli twój pociąg zostanie odwołany lub opóźniony, przewoźnik musi poinformować cię o sytuacji w czasie rzeczywistym oraz o twoich prawach i obowiązkach. W zależności od okoliczności, może przysługiwać ci pomoc w postaci posiłków i napojów, zakwaterowania i odszkodowania.

Jeżeli np. z powodu odwołanego kursu dotrzesz do miejsca docelowego z opóźnieniem wynoszącym ponad 60 minut, masz prawo do:

  • zmiany swoich planów i wystąpienia o zwrot kosztu biletu – może to być refundacja pełna lub częściowa, tj. tylko niewykorzystanej części biletu.
  • Możesz również domagać się biletu na podróż powrotną do miejsca, z którego wyruszyłeś, jeżeli opóźnienie spowodowane odwołaniem kursu uniemożliwia Ci realizację Twoich planów albo
  • biletu na inną trasę prowadzącą do celu Twojej podróży w najwcześniejszym możliwym terminie (lub wybranym przez Ciebie terminie), przy zachowaniu porównywalnych warunków. Jeżeli pociąg jest unieruchomiony lub połączenie zostało zawieszone, masz prawo skorzystać z alternatywnego środka transportu
  • opieki w formie posiłków i napojów (adekwatnych do czasu oczekiwania) w przypadku opóźnienia wynoszącego ponad 60 minut
  • zakwaterowania, jeżeli nocleg okaże się konieczny.

Jeżeli postanowisz kontynuować podróż zgodnie z pierwotnym planem lub skorzystać z alternatywnego środka transportu do punktu docelowego, możesz mieć prawo do odszkodowania.

Odszkodowanie w przypadku odwołania pociągu

  • 25 proc. ceny biletu, jeżeli opóźnienie wynosi od 1 do 2 godzin.
  • 50 proc. ceny biletu, jeżeli opóźnienie wynosi więcej niż 2 godziny.

Nie otrzymasz odszkodowania, jeżeli:

  • poinformowano Cię o opóźnieniu spowodowanym odwołaniem kursu, zanim kupiłeś bilet
  • wybrałeś opcję zwrotu kosztu biletu.

Podróże autobusem

W tym przypadku, prawa pasażera dotyczą głównie regularnych, dalekobieżnych usług autobusowych i autokarowych, które rozpoczynają się lub kończą w kraju UE. Jeśli podróż zostanie odwołana lub wystąpią opóźnienia, mogą przysługiwać ci posiłki i zakwaterowanie. Np. jeśli rozkładowa godzina odjazdu autobusu lub autokaru jest opóźniona lub jeśli połączenie jest odwołane, operator autobusu/autokaru lub operator terminalu musi poinformować Cię o sytuacji tak szybko, jak to możliwe, jednak nie później niż na 30 minut przed planową godziną odjazdu. W przypadku opóźnienia powinieneś zostać poinformowany o orientacyjnej godzinie odjazdu, gdy tylko taka informacja jest dostępna.

Jeśli Twoje dalekobieżne połączenie autokarowe lub autobusowe (250 km lub więcej) zostało odwołane z powodu nadkompletu rezerwacji lub ze względów operacyjnych, przewoźnik musi zaoferować Ci wybór między:

  • zwrotem kosztów biletu oraz, w stosownych przypadkach, bezpłatną powrotną usługą przewozu do miejsca rozpoczęcia podróży, tak szybko jak to możliwe (jeżeli opóźnienie uniemożliwia Ci realizację Twoich planów) lub
  • kontynuacją podróży lub zmianą trasy podróży do miejsca docelowego, przy zachowaniu porównywalnych warunków, bez dodatkowych kosztów i w najwcześniejszym możliwym terminie.

Jeśli Twoje dalekobieżne połączenie autokarowe lub autobusowe (250 km lub więcej) było odwołane, a podróż miała trwać dłuższej niż 3 godziny, przysługuje Ci również prawo do:

  • przekąsek, posiłków lub napoi, proporcjonalnie do czasu oczekiwania, pod warunkiem że są one dostępne lub mogą być w racjonalny sposób dostarczone w autobusie lub w terminalu
  • zakwaterowania, jeśli nocleg okaże się konieczny – przez maksymalnie 2 noce po cenie do kwoty 80 euro za noc – oraz transportu do miejsca zakwaterowania i z powrotem na terminal.

Uwaga! Jeśli Twój przejazd autobusem lub autokarem został odwołany ze względu na trudne warunki pogodowe lub klęskę żywiołową, usługodawca nie musi pokrywać kosztów zakwaterowania.

Podróże statkiem

Jeśli twoja podróż promem lub statkiem wycieczkowym (morskim lub rzecznym) zaczyna się lub kończy w porcie UE, obejmują cię prawa UE. W przypadku odwołania lub opóźnienia, może przysługiwać ci wyżywienie i zakwaterowanie. Jeśli twój przyjazd będzie opóźniony o więcej niż godzinę, masz prawo do odszkodowania.

Ważne! Prawo UE gwarantuje również szczególną uwagę dla pasażerów z niepełnosprawnością lub o ograniczonej sprawności ruchowej, którzy mają prawo do bezpłatnej pomocy.

Szczegółowe informacje na temat praw pasażerów wszystkich rodzajów transportu dostępne są na stronie Your Europe.

Możesz również pobrać bezpłatną aplikację o twoich prawach pasażera Passenger rights na smartfon z systemem Android lub iOS i sprawdzić jakie prawa przysługują Ci w przypadku opóźnienia/odwołania pociągu/autobusu/samolotu/statku.

Życzymy udanych, bezpiecznych podróży!